top of page
Schermafbeelding 2025-09-25 205455.png
Zoef de Haas is een bekende gast in Polygonia.

STEAMER-onderwijs in Polygonia

Een betekenisvolle leerervaring waarin technologie, creativiteit en verwondering samenkomen

STEAMER-onderwijs

Polygonia biedt een innovatieve leeromgeving waarin kinderen spelenderwijs ontdekken, creëren en samenwerken.

 

Door STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics) te verrijken met Entertainment en Recreation ontstaat STEAMER-onderwijs: een holistische benadering die nieuwsgierigheid stimuleert en natuurlijke leerstijlen ondersteunt.

 

Polygonia is offline inzetbaar, privacyvriendelijk en ontworpen voor pedagogische vrijheid. Het is een toekomstbestendig alternatief voor traditioneel onderwijs, waarin technologie een middel is tot betekenisvol leren.

Waar zijn Huginn en Munnin gebleven?

Spoor op en speur rond

Eduard Egel, je ziet hem en dan zie je hem niet.

Speel alledaagse spelletjes

STEAMER-Leercompetenties

STEAMER staat voor:
Science – Technology – Engineering – Arts* – Mathematics – Education – Recreation

 

In Polygonia worden deze disciplines op een speelse, visuele en betekenisvolle manier geïntegreerd. Kinderen leren niet door instructie, maar door ervaring, verkenning en expressie. Dit stimuleert intrinsieke motivatie en een diepere betrokkenheid bij het leerproces.

 

Het ontwikkelen van STEAMER-leercompetenties begint al op de basisschool, waar kinderen spelenderwijs technologie eigen maken en wetenschap en wiskunde toepassen tijdens leeractiviteiten. Ze exploreren natuurfenomenen en wereldthema’s op een onderzoekende manier en doen zo kennis op.

​​

Het uitgangspunt dat leren het beste gaat in een veilige omgeving, zoals een Avontuurlijke Praktijk Simulatie (APS), wordt door iedereen onderschreven. In de veilige leeromgeving van Polygonia kunnen kinderen zonder angst voor fouten experimenteren, ontdekken en nieuwe vaardigheden ontwikkelen.

​

De “A” in STEAMER:  Art & Reading

In Polygonia staat de “A” niet alleen voor Art, maar ook voor Reading. Kinderen leren spelenderwijs met letters, woorden, zinnen en begrippen die ze tegenkomen terwijl ze de wereld verkennen. Taal is verweven in de omgeving. Niet als lesstof, maar als onderdeel van de beleving.

​

Leren in een veilige avontuurlijke omgeving

Leren in een Avontuurlijke Praktijk Simulatie zoals Polygonia.nl biedt een krachtige combinatie van ervaringsgericht, spelenderwijs en contextueel leren. 

​

​Juist wanneer leren betekenisvol is – bijvoorbeeld door het toepassen van theorie in realistische scenario’s – ontstaat diepgaand en duurzaam leren. Polygonia biedt kinderen de ruimte om op hun eigen tempo te leren, waarbij nieuwsgierigheid en verwondering centraal staan.

​

Door leren leuk en boeiend te maken, ontwikkelen kinderen een natuurlijke liefde voor kennis. Polygonia ondersteunt dit proces door technologie niet als doel, maar als (technologie gestuurd) middel in te zetten. En door volop ruimte te geven aan creativiteit, samenwerking en zelfexpressie.

​

De voordelen van deze benaderingen zijn:

· De realistische context maakt leren relevant en toepasbaar.

· Actief en zelfsturend leren stimuleert eigenaarschap.

· Samenwerking en communicatie versterken sociale vaardigheden.

· Creativiteit en experimenteren bevorderen nieuwsgierigheid.

· Motivatie en plezier zorgen voor duurzame leerresultaten.

​

Creativiteit en taalontwikkeling gaan hand in hand

Polygonia stimuleert expressie, verbeelding én taalvaardigheid,
een natuurlijke combinatie die past bij betekenisvol leren. 
Zo ontstaat een leeromgeving waarin kinderen veilig, betekenisvol en met plezier kunnen groeien,
een plek waar leren voelt als een avontuur.

Schermafbeelding 2024-08-02 115108.png

STEAMER-onderwijs | powered by APS 

bottom of page